Doteraz väčšina modelov Tesla Model 3 štandardne jazdila na pneumatikách Michelin – najčastejšie na pneumatikách Pilot Sport 4 alebo športovejších Pilot Sport 4S pre špičkové výkonné modely s 20-palcovými kolesami. Ani jeden z týchto modelov nie je primárne určený pre elektromobily, najbližšie k nim majú úsporné ePrimacy, ktoré Tesla tento rok používa na niektorých modeloch.
Prečo Hankook?
Teraz však aspoň nevýkonné modely dostanú pneumatiky Hankook ION Evo už z výroby. Pozrime sa na dôvody, prečo mohlo dôjsť k tejto výmene. Tesly sú v rámci elektromobilov rozhodne nadpriemerné, pokiaľ ide o dojazd, a pre ostatné automobilky je veľmi ťažké dobehnúť účinnosť Tesly. A teraz to bude ešte ťažšie – práve predstavená modernizácia Modelu 3 ešte viac predĺži dojazd, a to o celých 10 % pri rovnakej kapacite batérie. Určite na tom má veľkú zásluhu zníženie koeficientu odporu vzduchu karosérie, ale za zmienku stojí aj zmena dodávateľa pneumatík. A to v kontraste s tohtoročným minitestom letných pneumatík Autobild, kde má Hankook ION Evo o 20 % lepší valivý odpor ako Michelin Pilot Sport 5, takže sa dá predpokladať, že zmena pneumatík bude mať pomerne výrazný vplyv aj na dojazd. Čo by mohla byť dobrá správa aj pre súčasných majiteľov Modelu 3, ktorí chcú zlepšiť dojazd svojich vozidiel.
Možné dôvody obmedzenia maximálnej rýchlosti
Ďalšou zaujímavou informáciou týkajúcou sa nového Modelu 3 je obmedzenie maximálnej rýchlosti na 201 km/h, ktoré je v iných internetových článkoch často zdôvodňované použitými pneumatikami, ktoré využívajú technológiu Hankook Sound Absorber, čo je veľmi zjednodušene povedané penová výplň nalepená na vnútornej strane pneumatiky (pozri obrázok nižšie). Je to mimoriadne zaujímavé, pretože všetky modely Hankook ION Evo, vrátane modelov Sound Absorber, majú rýchlostný index V, t. j. až 240 km/h a často aj vyšší. Ponúkajú sa teda dve zdôvodnenia – buď sa predpoklad, že obmedzenie je spôsobené pneumatikami, nezakladá na pravde, alebo spoločnosť Tesla nechala Hankook vyrobiť vlastný OE variant pneumatiky špeciálne pre Model 3 s obmedzenou maximálnou rýchlosťou, ale s optimalizovaným dezénom práve pre Model 3, na čo sme zvyknutí skôr v segmente prémiových športových vozidiel, nie najmä v segmente elektrických vozidiel. Dávalo by to zmysel a Tesla by tým získala ďalšiu konkurenčnú výhodu oproti iným značkám, ktoré nič podobné pre takýto základný model svojho modelového radu nerobia.
Existuje však aj iné vysvetlenie – v Model 3 Highland výrazne zapracovali aj na odhlučnení vozidla, ktoré bolo v predchádzajúcej generácii často kritizované. V elektromobiloch totiž veľkú časť hluku spôsobujú práve pneumatiky. A použitie pneumatík s penovou výplňou vo vnútri má v elektromobiloch veľký zmysel, pretože valivý hluk je kvôli vyššej hmotnosti vyšší ako v bežných autách.
Každopádne sa už čoskoro dozvieme, aké sú pneumatiky na modeli 3 Highland v skutočnosti, a bude zaujímavé sledovať, ako to dopadne – práve teraz sa totiž rozhoduje o tom, kto bude považovaný za prémiového dodávateľa pneumatík pre elektromobily, a zdá sa, že Hankook má zatiaľ navrch. A je tu aj dobrá správa pre vodičov, ktorí musia prezúvať na zimné pneumatiky – v rade ION je zimný variant s názvom Hankook Winter I-cept ION, ktorý by mal riešiť problém s nižším dojazdom elektromobilov v zime.