Regulárne vs. Udržateľné: Automotorsport testuje letné pneumatiky 215/55 R17

Auto Motor und Sport zverejnil svoj test pre rok 2025 v rozmere 215/55 R17 a tentoraz pristúpil k úplne novému prístupu hodnotením každej pneumatiky dvakrát. Najprv vykonali svoj “klasický test letných pneumatík”, zameriavajúc sa na obvyklé disciplíny ako brzdné dráhy, priľnavosť v zákrutách a bezpečnosť pred akvaplaningom. Potom zaviedli druhé hodnotenie založené na klasickom teste, ale so zmiešaním s kritériami udržateľnosti, ako je výrobná ekológia, vzdialenosť dopravy a energetická účinnosť. Tiež bola kladená väčšia váha na valivý odpor a hluk.

Vyváženie valivého odporu a priľnavosti

Jedným z fascinujúcich zistení bolo, ako niektoré “eko” pneumatiky dokázali znížiť valivý odpor a zároveň poskytovať spoľahlivú trakciu. Historicky, znižovanie valivého odporu často viedlo k slabšej priľnavosti na mokrej vozovke. No moderné zmesi gumy ukázali, že je možné optimalizovať účinnosť bez toho, aby vodiči museli robiť kompromisy vo výkone brzdenia — obzvlášť v daždi, kde môže pár metrov robiť veľký rozdiel. Test tiež zdôraznil rastúce požiadavky, ktoré batériami poháňané elektrické vozidlá kladú na pneumatiky. Väčšia hmotnosť a okamžitý krútiaci moment môžu urýchliť opotrebenie, čo je dôvod, prečo výrobcovia vyvinuli pevnejšie kostry a nové zmesi. Predĺžením životnosti pneumatík nielenže pomáhajú zákazníkom ušetriť peniaze, ale aj znižujú environmentálny dopad z častých výmen.

Continental’s UltraContact NXT: Zelená hviezda

Skutočným magnetom pohľadov bola pneumatika Continental’s UltraContact NXT, ktorá bola po prvýkrát uvedená a okamžite získala víťazstvo v hodnotení so zameraním na udržateľnosť. Silne sa spolieha na recyklované a obnoviteľné materiály, ktoré jej pomohli dosiahnuť najvyššie hodnotenie, keď bol ekologický aspekt dodatočne zohľadnený. Avšak pre tých, ktorým záleží primárne na tradičných výkonnostných mierach, Falken’s e.Ziex sa dostala o niečo pred Continental, hlavne kvôli lepšiemu suchému brzdeniu a ovládateľnosti.

Tretie miesto v štandardnom teste získava Bridgestone Turanza 6 (★77), pneumatiky ktoré už dobre poznáme z mnohých testov a ktoré sa vynikajúco správajú na mokrých cestách. Avšak, keď boli zohľadnené aspekty udržateľnosti, musela sa uspokojiť so štvrtým miestom, ktoré zdieľa s Goodyear EfficientGrip Performance 2. To dáva zmysel, pretože to sú jediné dve pneumatiky v teste, ktoré neboli primárne navrhnuté s ohľadom na udržateľnosť. Dve posledné pneumatiky, ktoré sme ešte nepočítali, sú Michelin e.Primacy (★71), ktorá získala perfektné 10 v častiach testov zameraných na udržateľnosť a ekológiu, ale trochu zaostávala v mokrom brzdení a ovládateľnosti na vyššie skóre v oboch testoch.

Prečo sú obnovované pneumatiky stále tabu

Ďalšou pozornosť pútajúcou témou bola snaha zistiť, či by obnovované pneumatiky — stálica v odvetví nákladnej dopravy — mohli fungovať aj pre bežné osobné automobily, čo by výrazne zlepšilo ekológiu. Ako sa ukázalo, obnovované vzorky preukázali výrazné slabosti v priľnavosti a celkovej kvalite vyhotovenia, do takej miery, že nie sú realistickou voľbou pre väčšinu vodičov. Redaktorí sa tiež rozhodli vykonávať testy s alternatívnymi palivami — HVO 100 pre dieselové motory a syntetické e-palivá pre benzínové vozidlá — aby zabezpečili, že každý krok bude mať čo najnižšie emisie.

V konečnom dôsledku tento chápavý prístup ukazuje širší obraz technológie udržateľných pneumatík. Nestačí len zabezpečiť krátke brzdné dráhy na mokrých a suchých cestách. Dôležité sú aj materiály, preprava a výrobná stopa — a moderní výrobcovia pneumatík už miešajú do svojich produktov viac recyklovaných materiálov, pričom si zachovávajú silné bezpečnostné limity. Test končí nádejnou poznámkou: ak sú najlepšie z týchto novej generácie pneumatík schopné dosiahnuť takú rovnováhu, existuje všetok dôvod očakávať ďalšie inovácie v nasledujúcich rokoch.